Gå til innholdet

Tre viktige drivere for tørrlastmarkedet: Dette er favorittaksjene

Tørrlastratene er på de høyeste nivåene vi har sett på flere år på en årrekke. I en ny sektorrapport hever vi estimatene, løfter frem årsakene til markedsoppgangen og kommer med våre favorittaksjer i sektoren.

- Det er ikke lenger noen no-brainer-aksjer, men momentet er fortsatt sterkt, starter vår nyeste sektoranalyse om tørrlastmarkedet, signert analysesjef Eirik Haavaldsen og shippinganalytiker August Klemp.

Inn i 2021 og gjennom året har tørrlastmarkedet holdt seg godt over normale sesongmessige nivåer, og tørrlastindeksen Baltic Dry er på sitt høyeste siden midten av 2010. Vi ser tre markedsdrivere bak utviklingen:

  • Redusert flåteproduktivitet som følge av fulle havner
  • Handelskonflikt mellom Kina og Australia
  • Oppsving for stålindustrien

Global havnekork

Hittil i år er tørrlastvolumene opp ca. 4 prosent, mens flåten har vokst med nær 8 prosent, viser tall fra Maritime Analytics. Gjennomsnittsratene er på samme tid opp 133 prosent. Dette forklares i stor grad av at flåteproduktiviteten er imidlertid er ned 9 prosent, og holder dermed effekten av flåteveksten i sjakk.

Årsaken til den reduserte flåteproduktiviteten kommer blant annet av havnekøer verden over. Fra januar til mai i år var antall dager i havn opp 23 prosent fra samme periode før pandemien (2019), og gjennomsnittlig flåtefart ned tre prosent.

- I sum er dette bekymringsfulle data. De forteller oss at det er det god kapasitet i reserveflåten når de globale verdikjedene normaliseres etter pandemien. Dager i havn vil gå tilbake til normale nivåer når havnebelastningen letter - noe som igjen vil øke flåtens produktivitet og hastighet. Det er ingen grunn til å øke hastigheten i dag; alt man oppnår er mer venting i havn, sier Haavaldsen.

Stålboom og Kina-konflikt med Australia

Selv om verden går mot mer fornybar energiproduksjon, er kull fremdeles en betydelig energikilde globalt og en viktig råvare for tørrlast. Australia er blant landene med betydelig kullutvinning i Stillehavsregionen, og har for øyeblikket en handelskonflikt med Kina gående. Den har ført til at all transport av kull mellom de to landene har stoppet opp.

- Ikke en eneste enkeltforsendelse av kull har gått handelsveien mellom Australia og Kina så langt i år. Det har tvunget Beijing til å hente kull fra steder som er mer tonn-mil-intensive, noe som utvilsomt har gitt økte rater, sier Haavaldsen.

Men handelskonflikten vil neppe smitte over på jernmalm-importen fra Australia med det første. Asia for 80 prosent av all jernmalmimport, hvor Kina har over halvparten. Jernmalm står for nærmere 40 prosent av tørrlastvolumet.

Landet satser stort på infrastruktur, og sammen med pengepolitiske lettelser har priser på jernmalm og stål skutt i været. Selv med langt høyere innkjøpspriser, har kinesiske stålprodusenter levert godt hittil i år. Fremover venter de store gruveselskapene økt utvinning.

- Hvis de store gruveselskapene i Australia og Brasil er til å stole på, og det er et stort «hvis», vil det være rom for Kina til å øke importene, ettersom jernmalmsproduksjon ligger an til stige i år og inn i 2022, sier Haavaldsen.

Nye kursmål for tørrlastaksjene

I sektoranalysen tror vi at tørrlastmarkedet vil normalisere seg innen 2022, og at andre og tredje kvartal i år vil være toppen.

- Vi har likevel hevet estimatene betydelig for neste år - ettersom vi tror dagens problemer i forsyningskjedene vil vare lenger enn opprinnelig forventet. I sum betyr dette sunn inntjening for tørrlastrederiene i løpet av de kommende 18 månedene, sier Haavaldsen.

Med nye estimater oppdaterer vi også kursmålene:

Belships – Nedgraderer til hold fra kjøp. Kursmål løftes til 14,3 kroner, fra tidligere 11 kroner

Diana Shipping – Opprettholder hold. Kursmål økes til 4,9 dollar, fra tidligere 4,8 dollar.

2020 Bulkers – Opprettholder kjøp. Kursmål opp til 130 kroner, fra tidligere 125 kroner. 

Golden Ocean – Opprettholder kjøp. Kursmål opp til 110 kroner, fra tidligere 95 kroner. 

Star Bulk Carriers – Opprettholder kjøp. Kursmål opp til 28 dollar, fra tidligere 22 dollar. 

Les hele analysen med kommentarer og våre fulle estimater på alle tørrlastaksjene i kundeplattformen vår.

Shipping og tørrlast er blant sektorene kjent for sine rause utbytter. Her er en oversikt over aksjene vi tror vil betale ut mest utbytte for 2021 (per 07.04.2021).

 

 

3 siste fra Pareto:

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Ved å sende dette skjemaet samtykker du til at Pareto Securities kan sende deg nyhetsbrev. Du samtykker i tillegg til at vi lagrer ditt navn, telefonnummer og epost-adresse. Du kan lese mer om hvordan vi behandler personopplysninger i vår personvernerklæring.