Gå til innholdet

Flytillatelse løfter kursmål for Norwegian

US-tillatelse åpner nye muligheter for Norwegians langdistansesatsning, og fører til umiddelbar heving av vårt kursmål for aksjen. Kjøp - kursmål 550 (450).

Etter 865 dagers behandlingstid ser det nå ut til at Norwegian Air Shuttle gjennom et datterselskap i Irland får sin «Foreign carrier» tillatelse fra USA’s Department of Transportation (DoT). Tillatelsen som er gitt kan påklages inntil 6. mai før endelig tillatelse ventes gitt 13. mai. Prosessen har vært lang, men DoT sier nå at de ikke har noen juridisk grunn til å nekte Norwegian en tillatelse, og vi forventer dermed at kjennelsen vil bli gjort endelig 13. mai.

Tilgang til EU’s trafikkrettigheter viktigst

I motsetning til hva mange tror er det ikke muligheten til å bruke billigere arbeidskraft som er viktigst for Norwegian, da de allerede benytter lav-kost amerikansk besetning og piloter. Snarere er det at tillatelsen innebærer tilgang til EU trafikkrettigheter, noe som dagens organisering av langdistansesatsningen ikke åpner for da Norge ikke er medlem i EU. Ved nå å kunne organisere langdistanseflyvninger med selskapet registrert i Irland vil Norwegian få betydelig fleksibilitet til å fly mot destinasjoner også i Afrika, Asia og Sør-Amerika på en måte som åpner for bedre utnyttelse av flåten. Høyere effektivitet på flyene kan igjen gi Norwegian mulighet til å tilby enda lavere pris på billetter.

Oppjusterer kursmål

Selv om vi ikke endrer våre estimater for perioden 2016 til 2018 løfter vi nå kursmålet for NAS fra 450 til 550 kroner. Dette som en direkte følge av at DoT-tillatelsen åpner opp det potensialet som ligger i langdistansesatsningen til selskapet. Fra å ha vært en usikkerhetsfaktor tror vi nå langdistansesatsningen kan bli den mest lønnsomme delen av Norwegians aktiviteter. I dag domineres langdistanse av aktører med en vesentlig høyere kostnadsstruktur. Som første aktør innenfor lavpris langdistanse tror vi Norwegian kommer til å ha en betydelig konkurransefordel i overskuelig fremtid.

Se CEO Bjør Kjos i Norwegian snakke om selskapets langdistansesatsning på Pareto TV tidligere i vår. 

Kjøp – kursmål 550 (450). Se full analyse her.

Toppbilde fra Norwegian/Wikipedia og viser en Dreamliner på Gardermoen.

Denne artikkelen er laget av Pareto Securities AS (“Pareto”). Pareto fraskriver seg ethvert ansvar for bruk av innholdet. Investeringsbeslutninger gjort på bakgrunn av innholdet gjøres for egen risiko. For ytterligere informasjon om relevante definisjoner, metoder, risiki, interessekonflikter, ansvarsfraskrivelser mv, vennligst se våre nettsider www.paretosec.com.

Relaterte artikler:

Norwegian med Bjørn Kjos

30.03.2016 av Karl Oscar Strøm intervjuer Bjørn Kjos fra Norwegian Air Shuttle

Oppjusterer Bank Norwegian

06.04.2016 av Karl O. Strøm basert på analyse av Vegard Toverud

3 siste fra Pareto:

NAS

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Ved å sende dette skjemaet samtykker du til at Pareto Securities kan sende deg nyhetsbrev. Du samtykker i tillegg til at vi lagrer ditt navn, telefonnummer og epost-adresse. Du kan lese mer om hvordan vi behandler personopplysninger i vår personvernerklæring.