Gå til innholdet

Tank: Mørkest før daggry

Høy flåtevekst og produksjonskutt fra OPEC har skapt et meget tungt marked for oljetankere. En bedret markedssituasjon kan dog øynes i horisonten.

Etter nesten to år der både med rater i fritt fall har vi nå kommet dit hen at tank-skip kun dekker driftskostnader – og det i den perioden av året som vanligvis er sterkest. Vi er tilbake på de absolutte bunn-nivåene vi sist så i 2012 og 2013. De neste to-tre kvartalene ser tøffe ut, med fortsatt høy flåtevekst, men vi tror nå at man skal så smått begynne å posisjonere seg litt for en oppgang i 2019 og utover, og har derfor løftet anbefalingen på én av tank-aksjene under dekning, samtidig som vi tar opp dekning av et litt mer under-analysert (og attraktivt priset) selskap i USA. Vi beholder våre nøytral-anbefalinger på de to største; norske Frontline og belgiske Euronav, da vi tror det her kan komme bedre inngangsnivåer iløpet av våren.

Hva skjedde i tankmarkedet?

Etter et par år med lav flåtevekst i 2013 og 2014, skrudde OPEC virkelig på kranene mot slutten av det året. Samtidig som flåteveksten da holdt seg lav også i 2015 økte etterspørselen markant, og ratene nådde veldig høye nivåer. Det trigget da (som alltid i shipping) en ny bølge med bestillinger av nybygg – og disse rakk akkurat å komme i vannet til det øyeblikket da OPEC bestemte seg for å skru av kranene i slutten av 2016. Således ble 2017 et meget tungt år, og 2018 kommer til å bli mye av det samme. Allikevel er det ofte når ting er som aller mørkest at man skal begynne å se på tank, og vi tror fjerde kvartal i år kan vise seg å bli det kvartalet da ting snur.

Vi ser allerede tegn til at oljemarkedet er i mye bedre balanse enn det har vært, og globale lagre fortsetter å falle. Ser man på estimatene til våre oljeanalytikere – eller IEA for den saks skyld – vil Q3 i år kunne bli det kvartalet der vi begynner å se en fin økning i oljeproduksjon (og dermed oljetransport igjen), fordi vi da vil ha jobbet oss ned til lagernivåer som er mer bærekraftige. I tillegg ser det ut til at mesteparten av veksten her vil være non-OPEC volumer, og mye fra Nord-Amerika. Disse volumene er svært ton-mil intensive, og vil drive etterspørselen etter VLCCer.

Vi tror etterspørselen vil fortsette å holde seg rundt 3.5 – 5% fremover, og når man da ser at skrapingen vil holde seg høy i år, og ordreboken for 2019 og 2020 er svært begrenset tror vi flåteutnyttelsen vil nærme seg 90% igjen i 2020. Dette vil føre til rater over nybyggingsparitet, og god inntjening for skipseierne. På grunn av forventningene om fortsatt svært svake markeder i år beholder vi imildertid HOLD anbefaling på markedslederne Frontline og Euronav, mens vi ser mer attraktive langsiktige kjøpskandidater blant de mindre rederiene.

Se ytterligere detaljer i den fulle analyse på vår kundeweb: 
Shipping - It is always darkest just before dawn

Kilde for toppbildet: DHT Tankers

Kunder kan nå samle sine fond og aksjer hos Pareto, på vanlig konto eller den nye Aksjesparekonto. Med aktiv konto hos oss får du full tilgang til våre analyser og estimater på selskaper vi følger i Norge, Sverige og øvrige markeder. Analyser kan leses på nett, eller mottas på e-post umiddelbart ved publisering. Les mer om våre tjenester her, eller benytt vårt velkomsttilbud under. Registrering med bank-ID på 3 minutter.

Relaterte artikler:

3 siste fra Pareto:

<!--@AltTekst-->

Paretopodden ep.29 Svanen

Hva betyr å investere bærekraftig? Vi har møtt Per Sandell fra Nordisk Miljømerking, og Stefan Ericson som forvalter et Svanemerket kredittfond.

Pareto TV
13-11-2018 av Karl O. Strøm møter Per Sandell fra Nordisk Miljømerking og Stefan Ericson, Head of Fixed Income Pareto Asset Management

fro

Ny oljeprognose fra Pareto

Nyeste analyser

Selskapsanalyser

Faste oppdateringer

Aktuelt nå - Newsflash