Gå til innholdet

Norwegian tester nytt finansieringsverktøy

Norwegian Air Shuttle finansierer kjøp av 10 Boeing 737-800 med nytt finansieringsverktøy.

Norwegian Air Shuttle melder i dag at de har sikret finansiering av 10 nye Boeing 737-800 fly gjennom et samlet låneopptak på USD 349,125 millioner, tilsvarende drøyt 2,85 milliarder kroner med dagens valutakurs. Finansieringen er gjort gjennom en såkalt EETC (Enhanced Equipment Trust Certificate). Norwegian sier selv at dette finansieringsverktøyet har vært brukt av amerikanske aktører i 25 år, og basert på selskapets tidligere uttalelser hadde vi i Pareto ventet at selskapet skulle benytte seg av dette for flyfinansiering.  

En EETC innebærer at flyene eies gjennom et heleiet datterselskap, og det er dette selskapet som har tatt opp lånene. Flyene oppgis å være belånt 69% i forhold til «markedsverdi». Dette er en verdi som antas ligge høyere enn Norwegians reelle anskaffelseskost, da NAS sikret seg store (dog ikke tallfestede) rabatter i forbindelse med flykjøpene.

Flyene som finansieres blir levert fra mars til september inneværende år, og er alle av typen Boeing 737-800. Finansieringen deles opp i to transjer, der den ene går foran i prioritet (Investment Grade) og den andre har lavere prioritet, men høyere rente (High Yield). Detaljene oppgis å være:

  • Rating Baa3/A transje (Investment grade): USD 274 millioner, forfall 10 mai 2028, utstedelsespris 100% og kupongrente 4,875%.
  • Rating Ba3/BB- transje (High yield): USD 75 millioner, forfall 10 november 20203, utstedelsespris 97,883% og kupongrente 7,5%.

Dette gir i sum en rente på ca 5,4%, noe som er vesentlig høyrere enn tidligere finansiering som har vært gjort i området rundt 3%. En EETC muliggjør imidlertid en høyere fleksibilitet med mindre tidlige nedbetalinger (amortiseringer), og ofte en gjenstående sum til forfall (bullet). Eksakt avdragsprofil er imidlertid ikke opplyst i pressemeldingen.

Vår tolkning

Karl Oscar Strøm: Dette høres komplisert ut. Er dette noe nytt, og hva er det egentlig vi ser her?

Jon D. Gjertsen: Vi hadde ventet dette. Norwegian har et ambisiøst program for vekst i flyflåten, og når flyene leveres må de fortløpende finansieres. Da er det en styrke å kunne benytte seg av flere finansieringskilder. Tidligere har selskapet hovedsakelig benyttet kreditt fra amerikanske Ex-Im Bank for å finansiere fly, men de har indikert at EETC er et av verktøyene som er interessant for langsiktig finansiering. Det finnes også et betydelig marked blant investorer for dette produktet. For Norwegian som selskap sikrer dette langsiktig finansiering til en OK rente, men ikke minst en OK betalingsprofil.

Pareto har en kjøpsanbefaling på Norwegian og et kursmål på 550.

Se alle analyser og kommentarer på Norwegian her


 

Toppbildet er fra Wikimedia Commons, er tatt av Bjortvedt og er noe beskåret.

Denne artikkelen er laget av Pareto Securities AS (“Pareto”). Pareto fraskriver seg ethvert ansvar for bruk av innholdet. Investeringsbeslutninger gjort på bakgrunn av innholdet gjøres for egen risiko. For ytterligere informasjon om relevante definisjoner, metoder, risiki, interessekonflikter, ansvarsfraskrivelser mv, vennligst se våre nettsider www.paretosec.com.

Relaterte artikler:

Norwegian med Bjørn Kjos

30-03-2016 av Karl Oscar Strøm intervjuer Bjørn Kjos fra Norwegian Air Shuttle

Flytillatelse løfter kursmål for Norwegian

18-04-2016 av Karl O. Strøm, basert på analyse av Jon D. Gjertsen

Oppjusterer Bank Norwegian

06-04-2016 av Karl O. Strøm basert på analyse av Vegard Toverud

3 siste fra Pareto:

NAS