Gå til innholdet

Norwegian får US-tillatelse

Med «foreign air carrier permit» på plass åpner det seg nye muligheter for Norwegian, som kan gi både lavere kost og høyere yield.

Norwegian Air Shuttle meldte sent fredag at deres datterselskap Norwegian Air International (NAI) omsider hadde mottatt den ventede flytillatelsen fra amerikanske transportmyndigheter. Prosessen har tatt 3 år, mot normalt ca 50 dager, og tillatelsen kom dagen etter at EU varslet voldgiftsrettsak mot USA i tråd med «Open skies» avtalen. Her er tillatelsen.

Tillatelsen blir normalt endelig gyldig 61 dager etter at den er gitt, dersom ikke presidenten i USA legger ned veto. Teoretisk var det dermed en mulighet for at både Obama og Trump (de siste 10 dager av fristen) kunne nedlegge veto mot tillatelsen. Amerikanske fagforeninger og tradisjonelle flyselskap har drevet kraftig lobbyvirksomhet mot søknaden fra NAI, men siden US Department of Transportation nå har gitt tillatelse under Obama administrasjonen ville det vært pussig om han kom til å nedlegge veto mot den. Etter videre kommunikasjon med kilder i Norwegian har vi i dag blitt fortalt at President Obama allerede har godkjent tillatelsen. Trump kan dermed ikke nedlegge veto mot godkjenningen av søknaden, og tillatelsen er dermed på plass.

Hvorfor er tillatelsen så viktig?

Norwegian flyr allerede i dag til USA i sitt langdistanse nettverk, og er forpliktet til å benytte Europeisk eller Amerikansk flypersonell til dette. Siden Norge ikke er medlem i EU har selskapet imidlertid ikke tilgang til diverse afrikanske og asiatiske markeder under gjeldende lisenser. Det gjør at nettverket for øyeblikket ser slik ut:

Med US flytillatelse på plass kan Norwegian utøve langt større fleksibilitet med hensyn til hvilke fly som flyr til hvilke destinasjoner, og hvor de flyr videre fra dem igjen. Vi beregner en positiv effekt både på kostnader og yield på dette. Et mulig nytt flymønster er dette:

NAS inn i Paretoporteføljen

Vi tok NAS inn i vår anbefalte aksjeportefølje for desember ved månedsskiftet. Dette på grunn av attraktiv verdsettelse. Aksjen var (før dagens oppgang) ned 20% hittil i år, mens Bank Norwegian (som de eier 20% av) er opp 57%. Vi ser betydelig oppside i Norwegian Air Shuttle, og har en kjøpsanbefaling med kursmål på NOK 500. 

Tirsdag 6. desember rapporterer NAS trafikktall for november. Vi forventer et fall i yield på 8% år-over-år, noe som er bedre enn de -10% de rapporterte i oktober. Selv om økende kapasitetsvekst og endring i trafikk-mix fortsatt vil bidra negativt vil sammenligningsgrunnlaget bli lettere å slå (Ryanair åpnet rute til Kastrup i København i november 2015).

For ytterligere detaljer på Norwegian, les våre analyser på selskapet her

Kunder med aktiv konto hos Pareto Securities har full tilgang til alle våre analyser og estimater på selskaper vi følger i Norge, Sverige og øvrige markeder. Les mer om våre tjenester her, eller benytt vårt velkosttilbud under. Registrering med bank-ID på 3 minutter.

Relaterte artikler:

Norwegian med Bjørn Kjos

30-03-2016 av Karl Oscar Strøm intervjuer Bjørn Kjos fra Norwegian Air Shuttle

Norwegian tester nytt finansieringsverktøy

09-05-2016 av Karl O. Strøm basert på analyse av Jon D. Gjertsen

3 siste fra Pareto:

nas

nofi

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Ved å sende dette skjemaet samtykker du til at Pareto Securities kan sende deg nyhetsbrev. Du samtykker i tillegg til at vi lagrer ditt navn og epost-adresse. Du kan lese mer om hvordan vi behandler personopplysninger i vår personvernerklæring.